tisdag 29 juli 2008

I en annan del av...


... hundsport läste jag en artikel till om det fantastiska som händer i den s k hundvärlden.
Rubriken är: ”Bör rasklubbarna ta större ansvar?” Det är Cecilia Söderman som slänger ut frågan, och hon skriver bl annat så här: ”Blandrasaveln och aveln på ”oreggade renraser” ökar ständigt i Sverige. Visst förekommer tjuvparningar, men jag tror att den största delen blandparningar är gjorda i hopp om att få fram söta kopior av den egna hunden”
Vidare i texten: ”Jag anser att det behövs bättre info från rasklubbarna om varför det är viktigt att köpa en registrerad hund”
Vad tycker ni? Gör rasklubbarna ett bra jobb med att föra ut korrekt info om aktuell ras, eller jobbar dom också på att göra sina respektive raser så populära som möjligt. För vissa raser, varav jag har en av dom, ett riskfyllt och obetänksamt jobb i så fall. Det finns ett otal s.k. sällskapshundsraser som borde fylla behovet hos de personer som bara vill ”ha” hund, men allt oftare möter jag dessa människor med både dogo canario, kuvasz, dogo argentino och självklart cane corso i snöret. Riktiga machohundar alltså, det verkar vara mer ”status” i att ha någon av ovanstående raser istället för t ex papillon. Inget ont om papilloner eller andra raser av liknande modell men ni måste väl hålla med om att det krävs lite mer av hundägandet när t ex en kuvasz skall hanteras? Att ha fysisk och mental styrka att ta isär t ex två vuxna cc hanar som börjar slåss. För det gör dom om dom får tillfälle, och inte bara hanarna och inte bara vuxna hundar. Och kom inte dragandes med ”dåligt ledarskap” nu, för det köper jag icke. Det går att ”ledarskapa” bort mycket ofog men inte starka överlevnads- respektive könsdrifter hos djur. Och hundar är djur, även om somliga av oss vill göra dom mer människolika.
Jag har ondgjort mig över den fullständiga explosionsartade produktionen av cane corso hundar i det här landet just nu. Och det tänker jag fortsätta med, för jag tycker faktiskt att ett försvinnande litet antal av dessa hundar ”dyker upp” i vuxen ålder. Dom marknadsförs på rasklubbens och respektive uppfödares hemsidor bl a och det gullas och puttenuttas över alla dessa fantastiskt lovande och bedårande valpar. Men sen då? Ingenstans skrivs det om skärpa, vakt eller reservation. För jag vill påstå att det är de egenskaper som ”ställer till” det värst hos familjen Svensson, när den bedårande, mycket lovande valpen växer upp.
Men vad tycker ni därute, är jag helt ensam om att tycka att det är överproduktion på vakthundar? För handen på hjärtat, hur många vakthundar kan det behövas?
Vill ni läsa hela Cecilia Södermans artikel finns den i Hundsport nummer 7/8.
I nästa blogginlägg tänker jag skriva om importerade hundar. Så håll i hatten gott folk!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra, Lena! Du har tagit upp ett ämne som många av oss funderar över, tror (hoppas) jag. ;) Väntar såklart på nästa blogg! :)

Anonym sa...

Ja, vart tar de vägen? Det är mycket mer macho och status att ha en stor hund i snöret.. Men det finns faktiskt stora hundar som inte är så skarpa.

En ras som blivit såhär populär fort riskerar mycket. Avel på individer som kanske inte är riktigt 100, människor som tycker att det är jäääättebra att blanda en skarp hund med en annan skarp hund för att få sötnosar till valpar. *suck* Frågan är som vid alla blandraser, fick de bara de fina egenskaperna frår de inblandade raserna eller blev det skit av alltihopa. Jag undrar, är det värt att chansa på en sådan sak?

Bra skrivet Lena!

Anonym sa...

Jaa, kanske har du rätt?????

Men det beror oxå på VEM som håller i andra sidan "snöret" som du kallar det!
Är du en bra människa som fostrar din "förskräckliga" vakthund bra från början så blir den oxå bra,
själv har jag TVÅ Kuvasz och trivs alldelles ypperligt med det.
Mina hundar en hane2år och en tik 2år ÄLSKAR att vara och träffa andra hundar, BÅDE hanar och andra tikar.
Våra hundar vaktar gården,ja.
Men det är oxå vad de är till för.
Jag och min famlij,tre barn och man bor på ett sådant ställe där det är BRA att höra om det kommer nån.
INGEN går in på min tomt om inte jag tillåter det.
- Fostra din hund,var konsekvent,ha en stadig hand så ska du se att den där hemska hunden inte alls är så farlig.
Har du förresten överhuvudtaget träffat nån av dessa hundraser du skriver om?
Det är bra hundar,
och får du en hund som är rädd,osäker då blir den också farlig oavsett om det är en stor eller liten hund.
Alla raser kan bitas!Kom ihåg det.
/ Sara

Anonym sa...

Ja, Sara jag har träffat fler individer av dessa hundraser.Det var ju inte precis det, detta inlägget handlade om, men självklart är alla åsikter intressanta. Huvuddraget i inlägget handlade om den fullständiga explosion av valpproduktion som "drabbat" rasen cane corso.
Och, nej, jag kan ärligen säga att jag inte tycker att dessa raser jag skrivit om är "bra" hundar rent generellt. Dessa raser är ingenting för "genomsnittshundägare", åtminstone inte som jag ser det.